BEAUNE

19 juni 2010 - Beaune, Frankrijk

Chatillon sur Chalaronne----Beaune. 113 km. Totaal: 4138 km.

Zaterdag-19-6. Vannacht enkele buien gehad. Om 6 uur opgestaan en de tent droog gemaakt. Om 8 uur vertrokken met een bewolkte hemel. Om 10 h begon het te regenen zonder ophouden met daarbij een ganse dag wind op kop. Niettegenstaande het praktisch vlak was, toch een zware dag. 5 km voor Beaune opgehouden met regenen. En bij het opstellen van de tent zelfs een beetje zon.  Ik zal hier noodgedwongen enkele dagen verblijven. Heb al enkele dagen problemen met de trapas. Voor de eerste keer gevoeld bij de beklimming van de Ventoux. Krijg elke dag meer speling op de trapas. Beaune is de ideale plaats om dit probleem op te lossen. Beetje pech. Het is weekend en de fietsenmaker is maandag gesloten. Eerst kon het niet voor woensdag. Maar uiteindelijk moet ik dinsdagmorgen om 9 uur bij hem zijn om een lager of trapas te vervangen. Dus tijd genoeg om enkele foto's van Beaune te maken. En hopelijk is tegen dan het weer een beetje beter. Ook is het hier een goede camping, niet ver van het stadscentrum. Van pech gesproken. Naast mij staat een Nederlander op weg naar het zuiden die in Nancy zelfs een nieuwe fiets heeft gekocht. Beaune is wel een populaire plaats voor fietsers. Er staan hier zeker 8 Fietsers met bagage. En nu ga ik mijn fles Bourgogne leeg maken. Ik ga er nog eens van profiteren de volgende drie dagen  hier in Beaune. En laat die fietsers hun ding maar doen in de regen.

Rustdag Beaune. 0 km. Totaal: 4138 km.

Zondag-20-6.De dag rustig begonnen. Ontbijt op de camping genomen. Nog eens een grote lave-linge gedaan. Met de felle noorderwind is de was snel droog. Gelukkig dat ik niet fiets vandaag. Het zou anders weer duwen worden. En mijn benen voelen nog niet goed van gisteren. Een beetje winkelen in de voormiddag. 's Namiddags een groot stadsbezoek. Eerst het Hospices de Beaune:dit was zeker de moeite. Daarna het musée des Beaux-Arts:viel een beetje tegen. Tenslotte het Musée du Vin:heel wat opgestoken over de geschiedenis van het wijngebeuren hier in de regio. Ondertussen zijn hier weer 4 fietsers aangekomen. Beaune ligt op 2 fietsroutes:langs groene wegen en naar Compostella. Vandaag was het hier koud door die noorderwind. Veel zon,maar ook enkele heel kleine buitjes. De voorspellingen voor de volgende dagen zijn beter en beter.                        Hallo Enna en Seb. Ik ben heel blij dat jij zo goed kan fietsen Enna. En Seb zo flink is dat hij niet meer weent in de school. Opa Ferre is hier nog eens naar de kermis geweest. Kijk maar eens naar de foto.

Beaune. 0 km. Totaal: 4138 km.

Maandag-21-6. Nog eens een ontbijt op de camping. Wat een luxe, vergeleken met een koude morgen voor je tent. In de voormiddag op mijn gemakje naar de supermarkt gewandeld en daarna een route uitgezocht om langs de Maas Belgie binnen te komen. Eventueel volg ik de Maas tot Namen. In de namiddag een kort ritje gemaakt door de wijngaarden hier in de buurt. Ja, er is nog te rijden met mijn fiets. Verder nog campings opzoeken die een beetje op de route liggen voor de volgende dagen. Net nog even kennis gemaakt met een Australische fietser(doet een trip van enkele weken) en een Amerikaanse fietser die hier aangekomen zijn. Hun tent staat net naast de mijne opgesteld. De Amerikaan gaat half Europa rondfietsen en verblijft hier 4 maanden.

Beaune. Dinsdagmorgen.

Gisterenavond een gezellige avond gehad met mijn Amerikaanse en Australische buren. Samen gegeten en daarna de wijn en kaasavond. Zulke avonden maakt een reis compleet. Die Amerikaan ga ik toch wel volgen op internet, want die gaat nog een groot avontuur tegemoet. Om 8h30" deze morgen afscheid genomen,want we vertrekken alledrie. Om 9h mijn fiets naar de fietsenmaker gedaan. En hopelijk is hij terug in orde tegen 11h zoals beloofd.. Nu nog een beetje afwachten of ik nog vertrek deze voormiddag.

1. Jos en Julia:
    19 juni 2010
    Hoi fernand,een beetje pech hoor ik maar dat komt wel goed.We vonden het plezant dat ge daar langs kwam,volgens we lezen hebt ge er ook van genoten.Wij zijn ondertussen thuis.Gisteren zijn we naar de mount ventoux geweest.Mooi weer beneden en nogal koud boven,het is ons toch nog eens gelukt om boven te geraken.Verder nog een goei reis en tot ziens,de groetjes
  2. André Mesman:
    20 juni 2010
    Hallo Fernand,We hebben elkaar gesproken vlak voor je vetrek van de camping in St.Florent op Corsica.
    Zelf zijn we weer een weekje thuis in Nederland de bollenstreek, was en ben nog steeds onder de indruk van je verhaal en wij wensen je nog veel interressante ontmoetingen onderweg.
    Succes dinsdag met je trapas maar dat zal wel loslopen(een beetje dubbel)Groet André.
  3. ton:
    20 juni 2010
    Hoi Fernand,
    Jammer van de trapas maar dan kun je nu even extra van de voetbal genieten. Er komen nog een paar spannende wedstrijden. Met op dinsdag de laatste kleine kans voor Frankrijk om nog verder te kunnen gaan.
    Nederland speelt niet goed maar zit al wel in de volgende ronde :-)
    groeten Ton
  4. maurice:
    21 juni 2010
    bonjour fietser,in alle geval beter de fiets kapot dan zelf k..... geniet van de rustdagen en als je nog wil vallen moete rap zijn want morgen vertrekken we naar belgie
  5. theo:
    21 juni 2010
    Kapotte trap-as .... ja mijn klak , gewoon een verzinsel om nog flink wat van het lekkere eten en uitstekende wijn van Beaune te kunnen profiteren .... maar ge hebt gelijk hoor.

Die prestatie op de Mont Ventoux vind ik de max. , ik geraak er zonder bagage waarschijnlijk nog niet eens op . Alhoewel Fernand , eigenlijk is dat juist hetzelfde gij met bagage ( 65 Kg + 25 kg bagage = 90 kg , ik zonder bagage goed droog = 90 kg ) en ik zonder.
  6. jan elen:
    22 juni 2010
    En dus is de Fernand binnenkort weer te zien op vele dansvloeren in Vlaanderen... Da's ook sport hé! En er zal weer veel schoon volk zitten te wachten op dat moment...