En nu naar huis.

23 juni 2010

Beaune----Langres. 126km. Totaal: 4264km.

Dinsdag-22-6. Om 9 uur fiets binnengedaan bij fietsmaker en zou klaar zijn om 11 uur.. Alle tijd om mijn spullen in te pakken. Om 11 uur vertrokken voor een redelijk vlakke rit,maar de wind op kop. Belg uit Antwerpen(Kapellen) ingehaald en samen 20 km verder gereden. De laatste 10 km nog een stevige klim naar de citadel van Langres. Laat vertrokken,dus ook laat aangekomen(18h30') op de mmooie camping op de citadel. Nog een kleine wandeling langs de muren van de citadel en een pizza uit het vuistje.

Langres----Revigny-sur-Ornain. 150km. Totaal: 4414km.

Woensdag-23-6. Om 8 uur vertrokken met een flinke afdaling van 8 km. Daarna 110 km langs het Marne-kanaal Of canal entre Champagne et Bourgogne. niet zo moeilijke rit maar de tegenwind maakte het soms toch lastig. Vooral de laatste 30 km toen ik het kanaal verliet en terug de heuvels in moest.

Revigny-sur-Ornain----Charleville-Mezieres. 148km. Totaal: 4562km.

Donderdag-24-6. Om 8 uur vertrokken over een golvend parcour. Een koppel uit Leopoldsburg tegengekomen met twee  zwaar beladen ezels op weg naar het zuiden. Zij hadden 2 jaar onbetaald verlof genomen om op reis te gaan. Wou aanvankelijk stoppen in Sedan. Toch maar een beetje doorgebeten en verder gefietst. Gelukkig. Charleville-Mezieres is echt een stad om eens te bezoeken, met zijn oude gebouwen in het stadscentrum. Een heel goeie camping,een voetgangersbrug over de rivier en je bent in het centrum. Nu had ik vanavond echt wel zware benen.

Charleville-Mezieres----Namen. 139 km. Totaal: 4701km.

Vrijdag-25-6. Om 8 uur vertrokken zonder wind. Wat een prachtig fietspad langs de Maas tot in Givet. 100 km en één van de mooiste fietspaden al gedaan in Frankrijk. Wat een verschil met de fietsweg tussen Dinant en Namen. Echt verschrikkelijk slecht op bepaalde stukken. Ganse dag vlak en weinig wind. Een niet zo moeilijke rit. Maar de afstanden van de laatste dagen beginnen toch door te wegen. Zit hier in de jeugdherberg van Namen. Wil de laatste overnachting van mijn reis afsluiten met een beetje luxe. Avondeten en ontbijt inbegrepen. Dus morgen laatste rit.

Namen----Olmen.107 km. Totaal: 4808 km.

Zaterdag-26-6. Gisterenavond om 21h30' in mijn echt bed gekropen met mijn armen en benen wijd open. En volgens mij zo direct in slaap gevallen. Om 7h30' uur stond het ontbijt klaar. Om 9h30' stond mijn fiets geladen voor de laatste trip. Even zoeken naar de "ravel 2". Een prachtige fietsroute over een oude spoorweg naar Hoegaarden. Gewoonlijk is het stevig klimmen als je een stad verlaat die aan een rivier gelegen is. Maar hier was het kilometers licht stijgend en verder langs holle wegen en door open velden. In Tienen was het even vragen en zoeken door de stad om de volgende fietsroute te nemen. Tienen-Halen is ook weer een mooie fietsroute door landbouwgebied en de fruitstreek van Haspengouw. Hier ontmoette ik de laatste fietsreiziger. Een Nederlander op een ligfiets rijdend richting Nancy. Vanaf Halen was het bekend terrein en bereikte ik na een uur Olmen. Wie was de eerste bekende die ik zag? Mijn zus en schoonbroer,Agnes en Walter, die een tochtje met de fiets deden. Even binnengesprongen bij mijn dochter,om de kleinkinderen te zien. Enkele biertjes gedronken en dan huiswaarts. Nu moest ik nog een beslissing nemen voor vanavond: een salsa-avond in Turnhout,of een etentje bij vrienden(Theo en Odrada). Niet lang moeten nadenken. Wat zal het geweest zijn? Lees morgen. Ook morgen nog een laatste woordje over mijn reis.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. johan:
    24 juni 2010
    Hela,
    Begin eens aan ouw verslag, seffens kunnen we niet meer volgen.
    groetjes
    rosette
  2. Hans:
    25 juni 2010
    @ Rosette / Johan:
    Verslag volgt nog maar helaas zijn er nog delen van Frankrijk waar de 21ste eeuw nog niet begonnen is... geen wifi...
    Ik doe dus de kleine update op basis van een sms (dat blijkt zelfs in de middeleeuwse regio's van Frankrijk te werken).
    Het volledige verslag volgt uiteraard, waarschijnlijk vanavond.
    Hans
  3. maurice:
    25 juni 2010
    beste groetjes vanuit zandhoven,met een beetje geluk zijn we samen thuis,ik!os moe) ben maandag thuis ,en gij?????? daaaaaaaaaaaaaaaaaaag tot binnekort
  4. maurice:
    26 juni 2010
    os moe terug,ah ge zijt al thuis,ikke bijna;allée tot heel binnekort groetjes daaaaaaaaag os moe
  5. Rik:
    27 juni 2010
    Proficiat met de flinke prestatie, Fernand!
    En met het mooie reisverslag, incl. de foto's.
    (Je hebt een vlotte, aangenaam leesbare schrijfstijl.)
    Wat zullen we straks weer een strakke getaande kerel te zien krijgen!
    Groetjes en tot binnen kort!
    Rik