Westkust

3 juni 2010

Porto----Ajaccio. 82 km. Totaal: 2955 km.

Woensdag 2-6. Gisterenavond pint gedronken aan de bar van de camping met Peter. Hij was in de late namiddag nog gearriveerd. Bij het vertrek vanmorgen om 9h al direct een stevige klim naar 460 meter. Naar"les Calanche". Een prachtig rotsgebied. Staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Daarna heuvelend langs de kust. Op 25 km van Ajaccio opnieuw een stevige klim naar 450 meter. Maar deze was was wel een klasse moeilijker. Bijna steeds mijn kleinste verzet nodig gehad. Een verrassing boven op de top. De twee fransen van de eerste dagen zaten er uit te rusten na hun klim. Samen zijn we verder afgedaald naar Ajaccio. Naar de camping op 2 km van de stad. 's Avonds nog een wandeling gedaan in de stad.

Ajaccio. 0 km. Totaa: 2955 km.

Donderdag 3-6.Rustdag vandaag. Natuurlijk weer vroeg opgestaan. een grote klerenwas gedaan. Daarna een lang uitgelopen ontbijt gehad. Op mijn gemakje door de stad geslenterd en de lokale wekelijkse markt bezocht. Overal een stukje hesp geknabbeld waar ik de kans had. In de namiddag een uurtje languit voor mijn tent gelegen. Ondertussen is er een Nederlandse fietser geariveerd.

Ajaccio----Propriano. 73 km. Totaal: 3028 km.

Vrijdag-4-6. Na me rustig klaar gemaakt te hebben,was het bij de start wel een half uur een felle drukte om de stad te verlaten. Het leek een rustig ritje te worden. Maar toen kwam die verschrikkelijk steile klim naar 400 meter. Altijd kleinste verzet om boven te geraken en geen meter om even op adem te komen. Boven kwam ik nog eens de Fransmannen tegen die voor me vertrokken waren. Verder nog enkele keren op en neer. Ik zag onderweg nog twee Engelsen(broers). Hun gezicht zag wit van de zonnecrème. Blijkbaar had iemand hen gezegd dat het er dik moet opliggen. In de late namiddag een bezoek in het kleine havenstadje. Zit hier weer op een goeie camping,maar wifi wil maar niet werken.

Propriano----Col de St.-Eustache----Aullène----Propriano. 73 km. Totaal: 3101 km.

Zaterdag-5-6. Besloten om nog een nacht op de camping te blijven om de bergen in te trekken nu het weer zo goed blijft. Ik had alle tijd, dus toch een beetje langer blijven liggen. Na nog eens een mislukte wifi-poging. Het nodige bijeengepakt en zonder bagage begonnen aan een klim van meer dan 1000 meter hoogte. Zalig zo fietsen zonder bagage. Dan kan je alles aan. Langs een smalle asfaltweg slingerend omhoog. Na 15 km moest ik links af. Maar hier was geen asfaltweg. Met een beetje twijfel toch maar verder omhoog over de gravel. Met momenten werd de weg toch wel slecht. Bij een splitsing al eens een merkteken aangebracht indien ik zou moeten terugkeren. Fietste al enkele kiometers door een totaal afgebrand gebied. Na 10 km gravel eindelijk teken van leven op de top. Ik had tot 's middags geen mens gezien. Enkel een verdwaalde koe. Op de top een cola gedronken in een kleine chalet, die net heropgebouwd was na de brand van vorig jaar in juli. Zelfs de afdaling reed ik nog enkele kilometers tussen zwarte bomen. Verder een mooie rustige afdaling. Maar wat een prachtige fietsdag was dit vandaag. Gelukkig gisteren de plannen gewijzigd. Deze namiddag nog eens wifi geprobeerd. Niks. Dus nu in de stad in internetcafé.

Propriano----Bonifacio. 67 km. Totaal: 3168 km.

Zondag-6-6. Op mijn gemakje alles opgeruimd en ingepakt. Nog eens eieren gebakken bij het onbijt. Heerlijk zo voor mijn tent en al een stralende zon. Maar dat ben ik ondertussen al gewoon hier in Corsica. Niet al te zwaar parcour, maar soms wel wat verkeer richting Bonifacio. Tsjechisch en Duits fietskoppel tegengkomen. De Tsjech wenste me een goede reis verder. Zwaaide en zei in zijn beste frans:" bonne noir". Al vroeg op de camping waar ik de Fransen verwachtte. Nee, ze zijn er niet. In de namiddag de stad bezocht. Is echt wel een must voor wie Corsica bezoekt. Heel toeristisch, maar echt de moeite. De haven en vooral de ommuurde bovenstad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. johan:
    7 juni 2010
    hey fernand,
    dat moet daar prachtig fietsen zijn.
    uw blog werkt wel aanstekelijk, want door jouw commentaren hebben we een weekje gereserveerd bij limburgers in Castellane in augustus.
    Merci jong en geniet nog verder.
    johan en rosette