Zuidelijkste punt bereikt: Bonifacio

7 juni 2010 - Bastia, Frankrijk

Bonifacio----Zonza. 68km. Totaal: 3286km.

Maandag-7-6.Voor vertrek een babbel gehad met een Italiaans fietsend koppel dat dezelfde richting uit gaat. Redelijk vlak parcours tot de havnstad Porto-Vecchio. Maar dan begon het. Klim naar 1000 meter,Via L'Ospedale. Meer dan 2 uur constant klimmen en regelmatig kleinste verzet. Nog een tiental kilometers op deze hoogte blijven fietsen langs het meer van L'Ospedale. Daar heb ik twee jaar geleden de kou van mijn leven gehad tijdens een zware storm met felle regen. Onmogelijk om te fetsen door de wind en een uur geschuild tussen de struiken. Enkele dagen hoorde ik dat er op de GR20 drie mensen waren gestorven op grote hoogte. Daar was een halve meter sneeuw gevallen. Zit hier op een kleine nieuwe camping vlak bij het dorp. Ik heb me vanavond eens goed verwent met een etentje,wijn en drie Cap-Corse drankjes. Eentje van de baas.

Zonza----Prunete. 96km. Totaal: 3332km.

Dinsdag-8-6. Onmiddelijk van bij het vertrek de klim naar de Col de Bavella. OP een hoogte van 1218 meter. Viel nog redelijk mee omdat Zonza al gelegen is op een hoogte van 800 meter. OP de top was het een grote drukte van vooral wandelaars. Eénvan de mooiste afdalingen die ik gedaan heb in Corsica. Maar moeilijk om langs die zijde te beklimmen. Aan zee gekomen volgde een drukke en oninteressante weg. PLannen een beetje gewijzigd en niet terug naar binnenland, maar camping aan zee die ik kende van vorige keer.. De eigenaar herkende nog de fietser uit Begie.               ONgelooflijk. De Fransen waren ook op de camping. 's Avonds met ons drie twee flessen wijn leeg gemaakt.

Prunete(Cervione). 37 km. Totaal: 3369 km.

Woensdag-9-6. Heb gisterenavond besloten om hier een tweede nacht te verblijven en om morgen af te zakken naar Bastia. Doe een kort ritje vandaag,want de benen voelen niet goed. Netbook meegenomen. Zit hier nu in Cervione op het terras van een leuke bar. En wifi. Net wet ik hoog nodig heb. Vandaag verder nog rustig rondfietsen in de buurt. Alhoewel,rustig. Het vergde toch een stevige inspanning om hier te geraken. Maar heb wel mooi zicht op de zee. Na internetwerk hier in Cervione een kleine weg opgegaan om nog wat verder te fietsen. Tegen de flanken van de bergen en regelmatig door een klein dorpje.

Prunete----Bastia. 56 km. Totaal: 3425 km. Totaal Corsica: 860 km.

Donderdag-10-6. Een rustig ritje. Maar wel op een drukke weg. Nog een geweldige meevaller vandaag. Een felle wind in de rug. Het was vliegen naar Bastia zonder inspanning. Als die wind toevallig anders zit,geraak je gewoon niet  aan de ferry. Heb het twee jaar geleden meegemaakt. Toen kon ik de eerste dag maar 20 km fietsen. Levensgevaarlijk met die windstoten. Nog een verrassing. De laatste 20 km een fietspad richting Bastia. Bij aankomst me een beetje opgefrist en een ticket gekocht voor vanavond naar Toulon. Morgenvroeg om 7h ben ik er. Benieuwd of de Fransen er ook zijn vanavond. Onderweg ook nog het Italiaans koppel tegengekomen dat ik in Bonifacio zag. Zij vertrekken morgen naar Livorno.

1. Herman:
    7 juni 2010
    Zuidelijkste punt bereikt... proficiat !
    Dit betekent natuurlijk ook dat je aan je terugreis begint... Hopelijk verloopt de terugtocht evengoed als de heenreis... maar wees voorzichtig voor de borduurkes..!
  2. rita denis:
    9 juni 2010
    Jongens, als ik dat allemaal zo lees, om serieus jaloers te zijn !!! Jij zit daar te genieten op een terrasje in de zon en ik zit mij hier te ergeren aan de kids die maar niet willen leren voor de examens...
    Maar ik gun het je hoor, van ganser harte !!! :-) geniet er nog maar van !
    groetjes !
    rita
  3. Luc en Ria:
    10 juni 2010
    Hallo Fernand,

We zijn jaloers op het geen jij allemaal te zien krijgt. Hopelijk verloopt uw terugreis evengoed.
    De bomma is nog in het ziekenhuis. De wonde lekt nog een beetje en die moet 24 h droog zijn vooraleer zij naar Zandhoven mag. Dat zal waarschijnlijk maandag of dinsdag zijn en dan blijft ze dus 14dagen ginder. Voor de rest is alles prima in orde. Amuseer u nog prima en geniet van uw reis.

Groetjes,

Ria en Luc
  4. van eynde-ooms:
    19 juni 2010
    aan uw vakantie komt bijna een einde.geniet in beaune want het is er heel mooi(ben er ooit geweest met de school) uw kleinkinderen hebben veel geleerd.enna kan fietsen en seb weent niet meer in school, ik vind dat hij graag gaat,nog groetjes uit olmen